قطعنامه جدید همکاری ایران با آژانس را متوقف می سازد: خبرگزاری “ترند”

سازگارا: قطعنامه جدید همکاری ایران با آژانس را متوقف می سازد
24.02.08 22:39
آذربایجان، باکو،24 فوریه/ خبرگزاری “ترند”/ خبرنگار د.خاتین اوغلو/ محسن سازگارا تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل را عاملی برای احتمال عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی هسته ای برآورد کرد.
محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین المللی اتمی با انتشار گزارش جدیدی درمورد برنامه هسته ای ایران، افزایش میزان مشارکت جمهوری اسلامی با آژانس را در زمینه طرح های هسته اش یادآور شد. در همین حال این گزارش حاوی نکاتی بود مبنی بر اینکه ایران همچنان از شفاف سازی برخی ابهامات در پرونده خود امتناع می ورزد. اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل خواستار تصویب قطعنامه سومی علیه ایران هستند. مقامات ایرانی نیز اعلام کرده اند به شدت و به طور آشکار به تحریم های جدید علیه این کشور واکنش نشان خواهند داد.
سازگارا در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان از واشنگتن اظهار داشت: واکنش تند ایران می تواند به پایان همکاری با آژانس منجر شده و عدم تعهد این کشور به معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای را در بر داشته باشد.
وی ادامه داد: تحریم جدید سازمان ملل شامل تحریم اقتصادی دو بانک ملت و صادرات، جلوگیری از سفر مقامات ایرانی به کشورهای دیگر، بیمه نکردن کالاهای وارداتی به ایران توسط شرکت های خارجی و عدم برخورداری از گارانتی اعتباری، خواهد بود. این تحریم ضربات سختی را به کشور وارد خواهد ساخت. همچنین چنانچه ایران خواسته های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نکند، ممکن است تحریم هایی نیز بر صنعت نفت این کشور اعمال شود.
به اعتقاد مدیر مرکز مطالعات ایران در واشنگتن، دستاورد اتمی ایران با آنچه که در مقابل تحریمها از دست داده، غیر قابل مقایسه است. “اقتصاد ایران در طی دو سال متحمل میلیاردها دلار زیان مالی شده است و این زیان همچنان ادامه خواهد داشت.
سازگارا خاطر نشان کرد: جامعه بین المللی به شدت نگران ادامه آزمایش موشک های بالستیک توسط ایران، تهدید به محو اسرائیل از نقشه جهان و نصب سانتریفیوژهای جدید در کارخانه هسته ای نطنز است.
آژانس اتمی سازمان ملل اوت گذشته بر سر یک جدول زمانی برای حل کلیه مسائل باقی مانده در مورد فعالیت های گذشته اتمی ایران، با این کشور به توافق رسیده بود.
اما گزارش روز جمعه گفت ایران از دادن پاسخی مناسب به ادعاهایی دایر بر اینکه تلاش هایی مخفیانه برای “تسلیحاتی کردن” به مواد اتمی کرده است، طفره می رود.
آژانس اتمی سازمان ملل همچنین گفت که ایران از سوالات مربوط به آنچه ادعا می شود انجام آزمایش به روی مواد منفجره “دارای قابلیت انفجاری بالا” و کار طراحی به روی یک کلاهک جنگی است، پرهیز می کند و اشاره کرد: “این مایه نگرانی جدی است.”
با تصویب این قطعنامه، کشورهای دنیا از پذیرش کلیه مقامات دست اندرکار برنامه اتمی ایران در خاک خود منع می شوند و از کشورها خواسته می شود در دادوستد با ایران هوشیاری به خرج دهند تا این دادوستدها به نفع برنامه اتمی این کشور تمام نشود.
این در حالی است که مقامات ایرانی همچنان تأکید دارند که در برابر فشار خارجی تسلیم نمی شوند و از پیشبرد برنامه اتمی خود باز نمی ایستند.
http://news.trend.az/?show=news&newsid=1142822&lang=FA